Frågor och svar
-
Hur signeras en digital årsredovisning?
Vid digital inlämning behöver endast en styrelsemedlem skriva under med e-legitimation på Bolagsverkets hemsida. Inlämnaren intygar då att företaget har ett av styrelsen signerat original (pdf eller papper). Läs mer om signering.
-
Hur gör jag deklarationen efter årsredovisningen?
Det går att göra deklarationsblanketterna i sista steget av årsredovisningen (Slutför > Lämna in) för att få huvudbilagorna INK2R och INK2S som SRU-filer. Kontrollera blanketterna och lägg till eventuella skattemässiga justeringar innan inlämning.
-
Kan jag ändra årsredovisningen efter betalning?
Du kan göra ändringar i din årsredovisning i upp till 90 dagar efter betalning. Det går inte att göra ändringar efter inlämning till Bolagsverket om inte föreläggande har efterfrågats.
-
Varför finns inget fastställelseintyg på mitt utkast?
Fastställelseintyget genereras i sista steget innan inlämning. Se exempel på en färdig årsredovisning.
-
Varför visas inte mitt organisationsnummer i årsredovisningens utkast?
Organisationsnumret visas efter betalningen. Innan årsredovisningen är färdig står det xxxxxx-xxxx istället för organisationsnumret. Se exempel på en färdig årsredovisning.
-
Vilka blanketter stödjer ni?
Vi stöder de vanligaste blanketterna som används för aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk förening, enskild firma, idéell förening, stiftelse m.fl.
-
Import av bokföring ger inte samma siffror som i mitt bokföringsprogram?
Vanliga problem är att bokföringen använder en äldre kontoplan eller gamla SRU-kopplingar. Vi rekommenderar att alltid kontrollera siffrorna mot ert bokföringsprogram och vi uppskattar gärna att ni meddelar oss om ni upptäcker felaktigheter.
-
Kan jag ändra mina blanketter efter att jag har betalat?
Ja, du kan ändra dina blanketter inom ett halvår efter betalningen har genomförts genom att klicka på knappen bredvid blankettnamnet.
-
Hur öppnar jag en SRU-fil?
Filerna (info.sru & blanketter.sru) kan öppnas med Textredigeraren/Anteckningar. Filerna är kodade i enlighet med Skatteverkets tekniska krav.
-
Vilka versioner av SIE-filer kan jag importera?
Vi stöder import av SIE-filer version 1-4 med BAS-kontoplanen. Vi stöder import av SIE-filer för NE-bilagan för enskild firma, samt Inkomstdeklaration 2 för aktiebolag, ekonomisk förening m.fl
-
K4: Hur fyller jag i flera blanketter?
Spara den första ifyllda K4 blanketten och lägg till ytterligare en, tills att alla värdepappers händelser är ifyllda. Obegränsat antal K4 blanketter för en person kostar 199 kr (inkl moms).
-
K4: Kan jag konvertera min pdf-fil till sru?
Nej, om du har en förifylld pdf måste du skriva av den manuellt genom vår tjänst för att få SRU-filer.
-
Vad är SRU-filer och hur skapar man dem?
SRU står för standardiserat räkenskapsutdrag. Det är ett filformat framtaget av Skatteverket som används för elektronisk redovisning. Filen är en sammanställning av all data som normalt finns på en deklarationsblankett i pappersformat. Se Hur skapar man SRU-filer? för mer information.
-
Hur säker är er tjänst?
Vi tar er säkerhet och integritet på högsta allvar och lagrar all data krypterat på datacenter inom Sverige. All datatrafik till våra servrar är krypterad genom https-protokollet och kan inte avlyssnas. Er data sparas på våra servrar så länge ni inte ber oss att ta bort den. Vid borttagning försvinner er data permanent och kan inte återställas.
-
Vilka betalningsmetoder kan jag använda?
Vi stöder betalning via kort, faktura och direktbetalning genom bank (Nordea, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Danske Bank).
-
Är priserna inklusive eller exklusive moms?
Våra priser är angivna exklusive moms om inte annat har angetts. Vid betalning visas beloppet inklusive moms.
-
Varför kan jag inte välja betalning via faktura?
Vår betalpartner nekar fakturabetalning för vissa företag p.g.a. att de är nystartade eller har låg kreditvärdighet. Vänligen välj kortbetalning istället. Vi hänvisar till Payson om frågor angående nekad faktura.
-
Jag kommer inte vidare vid betalningen
Prova gärna en annan betalningsmetod, eller att logga in med en annan webbläsare eller på en annan enhet. Vi ber er även kontrollera att er webbläsare är uppdaterad och att ni inte har några webbläsartillägg eller plug-ins som blockerar script och popups. För frågor angående nekad betalning så ber vi er kontakta Payson direkt.
-
Fortnox-integration är aktiverad men syns inte på mitt konto
Kopplingen har kommit ur synk och måste aktiveras på nytt.
-
Varför får jag felmeddelande "Anmärkning: Felaktigt filformat" när jag laddar upp filerna?
Det är lätt att välja fel alternativ på Skatteverkets hemsida och av misstag välja "Periodisk sammanställning" istället för "Inkomstdeklaration". Vänligen kontrollera att du har följt följande steg: Detaljerade steg för uppladdning av SRU-filer
-
Varför får jag ett felmeddelande "Ogiltig blankettyp" hos Skatteverket?
Felmeddelandet "Ogiltig blankettyp" och "Blanketten tillhör en period som inte är öppen för inlämning." beror på att fel räkenskapsår är valt. Ett vanligt misstag är att välja nuvarande år istället för föregående år. Vänligen kontrollera det valda räkenskapsåret på samtliga blanketter och ladda ner filerna på nytt.
Hittade du inte svaret du letade efter? Kontakta oss så svarar vi dig så snart vi kan!